Indonesische pinda/satésaus met kokosmelk en ketjap

Alweer een oudje, mijn satésaus. Ik heb de basis uit een kookboekje van de vader van een vriend en heb daar in de loop der tijd mijn eigen satésaus van gemaakt. Vroeger maakte ik de saus met melk, dat kan ook heel goed, maar tegenwoordig met kokosmelk. Dat vind ik net wat lekkerder smaken en de saus wordt er iets romiger van.

Je kunt de saus maken voor bij de BBQ, met brood, maar ook met de Oosterse gehaktballetjes en nasi of rijst

Ingrediënten:
  • kleine ui
  • 2 teentjes knoflook
  • sambal trassi of oelek
  • ketjap manis
  • kokosmelk
  • pindakaas zonder suiker
Dit is een heel leuk recept, want je kunt door mengen en aanvullen de saus helemaal naar jouw smaak maken. Hij wordt dan ook nooit helemaal hetzelfde. Wat je doet is pindakaas, kokosmelk en ketjap mengen. Wat misschien lastig lijkt is dat het op gevoel moet, maar als je teveel pindakaas hebt gebruikt kun je dat verhelpen door meer kokosmelk en ketjap toe te voegen, enzovoort. 

Maar allereerst: Snij de ui en knoflook heel fijn. Fruit die aan in een pannetje met zonnebloemolie. Doe er een theelepel sambal bij en roer dat er door. 
Begin nu met 1 eetlepel pindakaas, een flinke scheut kokosmelk (ik schat een 100ml) en een flinke scheut ketjap (ongeveer 50 tot 100ml). 

Roer dit door en breng aan de kook. De saus zal nu wat gaan indikken. Nu is het verder aan jezelf: maak de saus verder op smaak door de drie ingrediënten om en om toe te voegen en blijf proeven. 





~~//~~




Reacties

Populaire posts